 |
Rozkradają Kolej Doliny Bobru |
 |



Wojna na stołkach, ciągłe obietnice, puste słowa, bicie piany i działania pod publiczkę – takie odnosi się wrażenie obserwując to, co w ostatnich latach rządzący robili dla linii kolejowej Jelenia Góra - Wleń - Lwówek Śląski. Efekt? W związku z tragicznym stanem torowiska PKP PLK wprowadziło na niej ograniczenie prędkości do ZERA. Resztą zajęli się złomiarze, którzy zaczęli rozkradać tory.
Niespełna pół roku temu zapytaliśmy w PKP Polskie Linie Kolejowe jak oceniają stan torowiska, czy i jakie działania zostały podjęte w celu remontu linii z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego i kiedy to nastąpi? Odpowiedzi udzielił Bohdan Ząbek z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.:
Rewitalizacje linii o znaczeniu lokalnym, takich jak linia Jelenia Góra - Lwówek Śl. – Zebrzydowa, finansowane są głównie w oparciu o środki finansowe z Regionalnych Programów Operacyjnych, których dysponentem są władze samorządowe województw. W obecnej perspektywie, do 2020 r., w oparciu o te fundusze, na terenie naszego województwa będą rewitalizowane 2.linie, na których od lat nie było już prowadzonego ruchu pasażerskiego. Te trasy kolejowe to: linia z Wrocławia Sołtysowic do Jelcza Miłoszyc, linia z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy oraz ze Świdnicy do stacji Jedlina Zdrój.
We współpracy z władzami samorządowymi są podejmowane decyzje odnośnie wyboru zadań, w oparciu o środki RPO. Linia nr 283 nie została uwzględniona w obecnej perspektywie. Być może przy rozpatrywaniu zadań na kolejną perspektywę – po roku 2020 – takie zadanie zostanie ujęte.
Ze względu na stan toru oraz obiektów inżynieryjnych linia będzie niedostępna dla pociągów od Jeleniej Góry za Lwówek Śląski do 36,3 km linii. Wymogi bezpieczeństwa nie pozwalają na przejazdy. Obsługa techniczna będzie zapewniona jedynie przez drezyny służbowe.
Zapytaliśmy również Marszałka Województwa o to, na jakim etapie jest procedura zawarcia porozumień w celu przejęcia od PLK-i linii 283, czy i jakie działania w tej sprawie zostały już podjęte przez Pana Marszałka/Zarząd oraz czy UMWD jest zainteresowany prowadzeniem regularnych połączeń na trasie Jel. Góra – Lwówek Śl. i czy ma na to środki? Nieco wymijającej odpowiedzi udzielił nam wówczas Wojciech Zdanowski Dyrektor Departamentu Infrastruktury Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego:
Obecne regulacje prawne nie przewidują możliwości przejęcia od PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. czynnej linii kolejowej, jaką jest odcinek Jelenia Góra – Lwówek Śląski. Należy podkreślić, że podstawowym problemem linii są bardzo niskie prędkości, wynoszące 10-20 km/h, co w praktyce sprawia, że dalsze funkcjonowanie połączeń jest obecnie niezasadne. Jednocześnie podawany przez PKP PLK S.A. koszt przeprowadzenia remontu linii na poziomie 120 mln zł nie jest możliwy do sfinansowania przez Samorząd Wojewódzki ze środków RPO w obecnej perspektywie. Ponadto obecne dokumenty rządowe nie przewidują możliwości sfinansowania tej inwestycji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prowadzenie regionalnego ruchu kolejowego na odcinku Jelenia Góra - Lwówek Śl. przewidziano w Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Dolnośląskiego, przy czym warunkiem wznowienia przewozów jest poprawienie standardu technicznego linii.
Marek Dral – Obserwując to, co w ostatnich latach działo się z linią 283 trudno nie odnieść wrażenia, że działania polityków, samorządowców i władz kolei skutecznie doprowadziły do marginalizacji Kolei Doliny Bobru. Pojawiające się, co rusz głosy o toczących się rozmowach i kolejne puste obietnice na mieszkańcach nie robią już wrażenia. Każdy rozsądny widzi agonię najpiękniejszej linii kolejowej w naszym kraju. To, na czym Czesi, Włosi, czy Francuzi robiliby kasę u nas wykorzystywane jest do manifestacji i politycznych rozgrywek. U nas zamiast modernizować na bieżąco najwidoczniej trzeba doprowadzić do ruiny, zlikwidować i dopiero wówczas brać się za odbudowę! Niestety, spełnia się czarny scenariusz. Sprawę przyszłości linii z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego zaczęli rozwiązywać w ostatnich dniach złodzieje, którzy rozpoczęli demontaż torowiska. Pozostawione bez codziennego nadzoru „mienie niczyje” kusi.
Oczywiście zapewne nadal będziemy słyszeli o prowadzonych rozmowach, wizytach, uściskach dłoni, kolejnych bzdurnych pomysłach burmistrzów, rozbieżnych kwotach potrzebnych na remonty i ogólnym braku pieniędzy, no i o tym, że już wkrótce pojadą tędy pociągi. Tylko czy ktoś w to jeszcze uwierzy?
 
Lwowecki.info
|
|
 |
Komentarze |
 |
dnia sierpnia 21 2018 00:00:40
Przecież to jest Polska, więc nie wiem o co chodzi redaktorowi? Porobili spółki, spółeczki i kasa leci do kieszeni decydentów. Obecnie budowana jest od podstaw linia Poznań-Piła, gdzie pociągi w okolicach Piły jeździli z prędkością 100 km/h. cała infrastruktura idzie na złom i do utylizacji. Czy nie można część podkładów i szyn przenieść na inne linie? Podejrzewam,że nie, bo to inna spółka. Jak pamiętam za tzw. komuny tak robili, ale to była jedna firma PKP. |
dnia sierpnia 21 2018 09:13:45
Jak to o co chodzi redaktorkowi ? Przecież o pograzenie burmistrza chodzi!!!!!!Glupoty pisze tak jakby ta linia do gminy Wleń należała. A M.Dral drugi wszechmogący! Nie wykorzystujcie porażki kolei do pograzenia burmistrza. Przeciez tu nikt nic nie mogl zrobić! Tylko kolej miala prawo do nadzoru nad ta linią. Ciekawy jestem jaki madry by byl pan Dral gdyby jemu przypadło zalatwic tą sprawę. ????? Na mieście mówią że ścieżkę rowerową "planujecie". Przeciez ten pomysl juz do kogos innego należy. I wiem do kogo. |
dnia sierpnia 21 2018 10:20:53
Cztery lata temu pociągi jeździły a dzisiaj już nie i ciągle tylko banialuki słychać |
dnia sierpnia 21 2018 14:44:09
A jechałeś choć raz tym pociągiem, by pokazać,że ta linia jest potrzebna dla mieszkańców, czy wysłałeś kartkę pocztową do Ministerstwa w ramach protestu, czy byłeś na spotkaniach związanych z linią kolejową, czy tylko teraz bo pokazał się artykuł o kradzionych szynach ,a do tej pory nic Cię ta sprawa nie interesowała ? |
dnia sierpnia 21 2018 14:51:41
A kolejna sprawa to zrobienie ścieżki rowerowej. A ktoś pomyślał,że most,tunel, wiadukt musi spełniać wiele rygorystycznych warunków co kosztuje fortunę. Czy ktoś pomyślał, że w tunelach musi być oświetlenie, wentylacja , drogi ewakuacyjne itd. Muszą być barierki, mosty obudowane spełniające wszystkie możliwe zabezpieczenia, czy tylko myślicie,że można nawieźć tłucznia i ścieżka gotowa. A co do własności to poczytajcie ile lat PKP przekazuje pod takie inwestycje swoje dobra,a potem ogłaszajcie,że to Wasze pomysły, które jakby były takie łatwe do zrobienia to już byłyby kilka lat temu |
dnia sierpnia 21 2018 16:05:07
Kochani róbcie zdjęcia pięknej okolicy i Lini kolejowej bo niedługo tylko na zdjęciach ja zobaczycie,, no i wykrakakem, kilka miesięcy temu pisałem że tak będzie, i co.. |
dnia sierpnia 21 2018 17:29:12
Do 2020 roku tory ''pójdą''na złomowisko ,podkłady zostaną spalone i wszystko zostanie ''załatwione'' |
dnia sierpnia 21 2018 22:30:16
DOŚĆ JUŻ PUSTYCH OBIETNIC CZAS NA ZMIANY BO TA WŁADZA JEST DO KITU |
dnia sierpnia 22 2018 10:19:39
Ty potrafisz czytac czy na w roku szkolnym na basztę chodziles? Przeciez ta linia kolejowa NIE JEST własnością gminy. Każdy inny burmistrz choćby stanął na glowie to nie przeskoczy tego . Na kolei rządzi komuna! Tam nie ma z kim rozmawiać!! U nich ulubione slowa to : NIE DA SIĘ. A ty z uporem maniaka powtarzasz to co pod sklepem słyszałeś |
dnia września 15 2018 20:52:35
Świetny artykuł. Pozdrawiam |
|
 |
Dodaj komentarz |
 |
 |
Oceny |
 |
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.
Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.
Brak ocen.
|
|
|
|
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online
Zarejestrowanych Użytkowników: 394
Najnowszy Użytkownik: Anton25
|
|
|
|