wleninfo.pl wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z wleninfo.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na stosowanie plików cookie. więcej w Regulaminie
Nazwa Użytkownika   Hasło      Zapamiętaj mnie



Kliknij aby wejść do pełnej galeriiKliknij aby wejść do pełnej galeriiKliknij aby wejść do pełnej galeriiKliknij aby wejść do pełnej galeriiKliknij aby wejść do pełnej galerii
OŚWIETLENIE LED W GMINIE WLEŃ - CZY TO SIĘ OPŁACA?
Miejskie
We Wleniu trwa właśnie wymiana oświetlenia na ledowe, które nie tylko pozwoli generować niższe koszty energii elektrycznej i eksploatacji, ale da też jaśniejsze światło. Prace remontowe uwzględniają: wymianę opraw oświetlenia drogowego na oprawy LED - wymianę opraw oświetlenia ulicznego na oprawy LED typu parkowego, konserwację i malowanie farbą antykorozyjną 26 sztuk słupów, wymianę 89 sztuk wysięgników na istniejących słupach, dobudowę 12 nowych punktów świetlnych w miejscowości Klecza na długości ok. 1200 m, montaż 14 sztuk nowych opraw LED na istniejących słupach Tauron w miejscowości Strzyżowiec. Wykonawcą inwestycji, wyłonionym na drodze przetargu, jest firma Centrum Zaopatrzenia Energetyki ELTAST Sp. z o. o. z Radomia. Wartość zadania, zgodnie z zawartą umową, wyniesie ok. 950 000zł.

UMiG Wleń


OPINIA

„We Wleniu trwa właśnie wymiana oświetlenia na ledowe, które nie tylko pozwoli generować niższe koszty energii elektrycznej i eksploatacji.” - Możemy przeczytać na stronach Urzędu Miasta i Gminy Wleń. Co do tego, że wymiana pozwoli generować niższe koszty energii nie ma najmniejszych wątpliwości. Czy jednak da wymierne oszczędności w budżecie tego już taki pewien nie jestem? 

Jednym z pojęć w ekonomii, które określają opłacalność inwestycji jest okres zwrotu nakładów inwestycyjnych. Pojęcie to określa czas, po upływie którego przychody z inwestycji pokryją poniesione koszty (nakłady). Inaczej mówiąc informuje o tym jak długo musimy poczekać na to, aż zainwestowane pieniądze zaczną przynosić zyski.

Poniesione nakłady na wymianę oświetlenia wyniosły 982.800,00 złotych. Z informacji Skarbnik Mari Gierczyk wynika, że w 2015 roku gmina za oświetlenie uliczne zapłaciła 122 tysiące, natomiast w 2016 roku  82 tysiące złotych.  Przyjmijmy, że średni koszt oświetlenia wynosi 100.000,00 złotych. Zakładając, że oszczędności energii elektrycznej wyniosą 50% (część opłat pozostaje na niezmienionym poziomie np. opłaty przesyłowe, koszty serwisu) oszczędności wyniosą około 50.000,00 złotych rocznie. Dzieląc poniesione nakłady przez oszczędności uzyskujemy okres zwrotu który w naszym przypadku wyniesie prawie 20 lat!

Należy również uwzględnić aspekt techniczny całego przedsięwzięcia. Gwarancja udzielana na poszczególne komponenty oprawy przez firmę Philips wynosi od 2 do 5 lat. (Gwarancja Philips Lighting) Żywotność panelu LED określa się na 50.000 godzin pracy. Biorąc pod uwagę, że średni czas pracy lampy w Polsce wynosi 4.000 godzin. Może się okazać, że panele trzeba będzie wymienić już po 13 latach przy 20 letnim zwrocie poniesionych nakładów.

Oczywiście można powiedzieć, że ta inwestycja ma w zamierzeniu poprawić jakość życia mieszkańców. Tylko, czy podobnego efektu nie można uzyskać przy dużo niższych nakładach?

Z tego co mi wiadomo wymiana oświetlenia w całości zostanie sfinansowana ze środków własnych Gminy. Dla mieszkańców Wlenia najbardziej palącym czy raczej duszącym problemem, który w słabo przewietrzanej dolinie występuje przez niemal pół roku jest smog.

 Milion złotych przeznaczony na dotacje dla mieszkańców na wymianę starych kopcących kotłów C.O na nowoczesne znacznie mniej uciążliwe dla środowiska (dotacja może wynieść nawet do 100% nakładów) pozwoliłaby na eliminację kilkuset dymiących kominów i diametralną poprawę jakości powietrza w ciągu zaledwie kilku lat.

Czy zamiast wpadać w zachwyt nad kilkoma lampkami nie warto czasem pomyśleć nad tym aby skromne środki z budżetu wydawać w bardziej racjonalny i przyjazny mieszkańcom sposób?

ANDRZEJ JAŚKIEWICZ









Komentarze
ANDY dnia stycznia 21 2017 21:14:26
może lampy naftowe
Gosia dnia stycznia 21 2017 21:15:32
Dostrzeżenie czegoś pozytywnego nie jest wpadaniem w zachwyt. Nie jestem expertem takim jak Pan Jaśkiewicz, nie jestem osobą kompetentną aby wydawać opinie tego typu jak w artykule ale jako mieszkanka czuję się bezpieczniej w dobrze oświetlonym miasteczku. Nie mówiąc już o estetyce nowych lamp.
Aka dnia stycznia 21 2017 21:32:09
Popieram wypowiedż Gosi
A ja nie dnia stycznia 21 2017 21:44:37
bardzo dobra analiza. Brawo panie Andrzeju
Anonimowy dnia stycznia 21 2017 21:49:55
To teraz drogi Panie redaktorze przeprowadź bardziej wiarygodną kalkulację amortyzacji starych opraw lampowych i przelicz na nowo współczynnik opłacalności. Podziel się z nami wynikami tej statystyki.
Do Dosia dnia stycznia 21 2017 21:52:35
oświetlenie jak najbardziej ale dlaczego tak drogo? osobiście wole czysciejsze powietrze!
Gisia dnia stycznia 21 2017 23:19:02
Czy teraz jest dobrze oświetlone miasteczko? mam wrażenie, że nie. Wbrew pozorom teraz jest dużo ciemniej niż przed wymianą. poprzednie lampy dawały światło dookoła w takim samym stopniu oświtlając chodnik i ulicę. Teraz świecą tylko na jezdnię, a metr od chodnik to już czarna d.. .
no na gaz dnia stycznia 22 2017 08:56:27
te wyliczenia maja parę luk....
nie uwzględniają rocznych kosztów obsługi jakie są obecnie ponoszone,
nie uwzględniają środków przeznaczonych na wysięgnik, elektryka, nowe żarówki.
nie wspomnę o wyglądzie
Przedstawiając liczby tak jak Pan/i/ je wyliczyła to sugeruje wyliczyć ile będzie mniej smogu po przeprowadzeniu latem termomodernizacji 9 wspólnot
A.Jaśkiewicz dnia stycznia 22 2017 09:39:06
LED to niewątpliwie technologia przyszłości w oświetleniu i absolutnie nie jestem jej przeciwnikiem. Mimo, że jest to system nowoczesny również wymaga serwisowania. Zapewne w początkowym okresie eksploatacji będą to koszty niższe niż w przypadku tradycyjnego oświetlenia. Jednak należy wziąć pod uwagę, że jet to inwestycja na następne kilkadziesiąt lat. Firma Philips daje gwarancję do 5 lat tylko na panel LED. Na pozostałe pozostałe komponenty do lat 3. Co więcej koszt wymiany poszczególnych komponentów oprawy są dużo wyższe niż lamp sodowych. Można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że dłuższej perspektywie czasowej koszty serwisowania będą zbliżone dlatego je pominąłem.
Jeżeli chodzi o wygląd to patrząc na stare pogięte słupy ... . Ten aspekt jednak wolę pominąć.
Komentarz dnia stycznia 22 2017 09:59:25
Co do sodowych. Rok temu na terenie Gminy wymieniano żarówki sodowe na nowe. Nie minął rok i już się spaliły.Każdy system ma swoje zalety i wady,ale nie pozostańmy w okresie średniowiecza. Lepiej może latarnika na najniższą krajową zatrudnić i palić świece, to też niezawodny system,lecz powieje wiatr i też zgasną.
sędzia dnia stycznia 22 2017 10:12:25
jak na razie 2:0 dla Jaśkiewicza. Od początku kadencji Zych wymieniał przepalone zarówki na LED. Nie mogły sie po roku przepalić bo ich nie było. Ciekawe gdzie trafa zdemontowane oprawy ledowe?
Znajoma dnia stycznia 22 2017 10:23:56
Zgadzam sie lampy super a co z przystankiem (wiatą )zreszta niewiadomo jak nazwac bo ani przystanek ani wiata poprostu straszydlo wizerunek Wlenia burmistrzu obiecal Pan nowa wiate
?? dnia stycznia 22 2017 11:02:45
Czasami mam wrażenie, że ludzie we Wleniu cieszą się z byle błyskotki jak "dziki" ze szklanych paciorków.
zawias. dnia stycznia 22 2017 11:10:33
mam nadzieje,ze po zainstalowaniu wszystkich lamp,firma dokona sprawdzen,ze wszystkie swieca.Ba jak narazie obok"starego tartaku''dwie nowo zalozone lampy sa ciemne jak..............,
Do sędzia dnia stycznia 22 2017 11:14:20
Wymieniano przepalone żarówki sodowe i zakładano również w mniejszej skali oprawy z żarówkami led
jajo dnia stycznia 22 2017 12:46:52
hahaha!!Kilkaset pieców za milion złotych ??To po ile te piece wraz z osprzętem i montażem?Za mój piec na ekogroszek wraz z montażem zapłaciłem około 12 tysięcy.Przyjmijmy 7 tysięcy to za milion wyjdzie 143 .To jakie kilkaset??Weź człowieku kalkulator i policz a nie bzdury piszesz.I to wziąłem najtańszy ,bez robocizny i wymiany części instalacji,ewentualnie przerabiania kotłowni.I bardzo dobrze ,że wymieniają,a sprawdzać nie muszą bo nie są od tego.
do jajio dnia stycznia 22 2017 13:32:12
Weź człowieku czy raczej barani łbie pomyśl. Czy jak we wleniu zainstalują 143 piece na ekogroszek to będzie mniej dymu w powietrzu? Normalny człowiek to bez problemu zrozumie dla ciebie ze względu na twój ptasi móżdżek podpowiem - będzie dużo czyściejsze powietrze. Trzeba być Jel>>em żeby tego nie zrozumieć!
Do jajio dnia stycznia 22 2017 14:09:17
Człowieku a pomyślałeś , że nawet jak we Wleniu będzie projekt dofinansowania do pieca na ekogroszek to część będzie dofinansowane,a drugą część trzeba będzie zapłacić z własnej kieszeni. I tak naprawdę ilu Wlenian zdecyduje się uczestniczenie w projekcie, bo większość woli kupić tani węgiel, coś przez lato wykombinować, coś się wytnie i oby grzało.A do pieca na eko groszek nie wrzucisz wszystkiego( chyba,że piec jest na wszystko,ale on jest znacznie droższy) pozdrawiam
cIEMNOŚĆ dnia stycznia 22 2017 20:44:58
Przeszedłem sie wieczorem po Wleniu i co widze: Ciemność ciemność widze
? dnia stycznia 22 2017 22:53:26
te nowe, kosztowne lampy są po to, aby burmistrz mógł dostrzec smog, który coś słabo dotychczas dostrzega, bo wieczory spędza w Płakowicach a nie we Wleniu, może jak już go dostrzeże, to w końcu coś z nim zrobi, bo przez ten smog ludzie chorują, szybciej umierają a już od małego u dzieci powoduje uszkodzenia mózgu, co we Wleniu widać, słychać i czuć niestety
STOP stagnacja...i się zatrzymała...we Wleniu dnia stycznia 23 2017 06:48:59
Zamontowanie tych nowych lamp jakoś jednoznacznie kojarzy mi się z założeniem tych idiotycznych tabliczek z numerami domów czyli-zakładamy CZYSTE GACIE NA BRUDNĄ DUPĘ. żałosne
za te komentarze dnia stycznia 23 2017 07:37:33
Skąd jest smog? Smog jest z biedy.Bo jeżeli kogoś stać na piec na ekogroszek to go kupi lub ogrzeje się elektrycznie lub gazowo, a jeżeli nie to palimy czym się da.
kibic dnia stycznia 23 2017 09:10:55
Może ktoś wie ile się płaci za CO w rynku,i czy Urząd Miasta ma osobny piec ,czy wszystko razem i ludzie płacą?
Marcin dnia stycznia 23 2017 09:37:23
Co za bzdura. Interesowałem się jakiś czas temu techniką ledową, kiedy wchodziła na polski rynek i miałem okazję uczestniczyć w optymalizacji kosztów kilku firm pod kątem cięć kosztów energii elektrycznej (firma z branży mięsnej w której wymieniliśmy 3000 świetlówek). Panie Andrzeju dlaczego przyjmuje Pan oszczędności na poziomie 50%? Najważniejszy czynnik w symulacji wzięty z d***.

Oszczędność z tytułu opłat za energię przy tradycyjnych żarównkach i LED to ok. 90% (dane dostępne w każdej specyfikacji technicznej)

Poza tym tradycyjne żarówki dużo częściej ulegają awariom, które mnożą koszty zakupu nowych żarówek i ich wymiany.

Estetą Pan chyba nie jest więc nie wiem czy jest sens pisania o tym, że nowe oświetlenie wygląda o niebo lepiej.

Co do smogu w 100% popieram że jest to spory problem dla gminy.
Ap dnia stycznia 23 2017 09:43:46
Oświecenie w grodzie?
Ciemność można oświetlić, ale ciemnoty nie oświecisz.
Pogody i Słońca życzę.
ile? dnia stycznia 23 2017 18:08:38
a ile zaoszczędził ratusz na ogrzewaniu elektrycznym? Ratusz ma od listopada 2015 centralne ogrzewanie z kołowni
A czy ktos ... dnia stycznia 23 2017 19:13:55
A czy ktos pytal sie pana Jaskiewicza i innych komentujacych ten artykul czy chca jezdzic dylizansen czy koleja zelazna. Wszystko na ten temat.
A.Jaśkiewicz dnia stycznia 23 2017 19:17:49
Jak widzę z tego, że dane są dostępne w każdej specyfikacji technicznej nie wynika, że potrafisz z tych danych korzystać.

Poniższe dane pochodzą ze Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia dostępnych na BiP Urzędu Miasta i Gminy.
Może mnie oświecisz jakim cudem przy tych parametrach nowych opraw uzyskasz 90% oszczędności.

Podział obecnie zamontowanych opraw w Gminie Wleń ze względu na ilość i moc
Moc oprawy
Ilość (szt.)
40W 15szt.
70W 324szt.
100W 154szt.
125W 21szt.
250W 25szt.

Zostaną wymienione na nowe oprawy:

1. oprawa LED o max mocy 28 W i min. strumieniu 2850 lm przy min. skuteczności oprawy 102 lm/W,
2. oprawa LED o max mocy 37 W i min. strumieniu 3740 lm przy min. skuteczności oprawy 100 lm/W,
3. oprawa LED o max. mocy 55 W i min. strumieniu 5650 lm przy min. skuteczności oprawy 103 lm/W
anonimowy dnia stycznia 23 2017 20:38:28
hmmm, licząc zwykłą średnią to jest to wynik bliski 90% ;)
krytyczny dnia stycznia 23 2017 21:08:50
Chyba każdy normalny kto widział Wleń po zmianie oświetlenia klęka z radości. Za ten milion to przecież stare żarówki można byłoby wymieniać przez 100 lat a tak mamy g** w sreberku. Pordzewiałe powyginane słupy, lampy w wiaderkach a na szczycie LED. Szał!!! Istna Ameryka.
A oszczędności? Jakie oszczędności, kto je widził? zamiast wyremontować ulice, zrobić przynajmniej jedną rzecz porządnie, to znowu mamy tandetę. Tak dla mnie to jest tandeta za nasze pieniądze.
zgadzam się dnia stycznia 23 2017 21:12:46
"zrobić przynajmniej jedną rzecz porządnie" - to nie we Wleniu. Tu lud pieje z zachwytu nad byle g...em.
anonimowy dnia stycznia 23 2017 21:37:51
A tak, tu się zgadzam, że jakość tej inwestycji jest po prostu żałosna. Można rozumieć potrzebę wymiany, można spodziewać się wymiernych korzyści ale osoby które są odpowiedzialne za aranżacje tej "modernizacji" powinne za to beknąć.
kibic dnia stycznia 24 2017 08:10:08
DO wyborów, po wyborach wymienimy,na stare,wszystko...
mieszkanka dnia stycznia 24 2017 12:06:07
Ja i moja rodzina już jesteśmy gotowi wymienić stare na nowe, jak się coś nie sprawdza to wymaga wymiany
Malgorzta dnia stycznia 24 2017 23:25:15
Drogi autorze. Czy uważasz, że powinniśmy odłączyć telefony stacjonarne i korzystać z budki telefonicznej, bo bardziej się opłaca? Kiedy w końcu ulice naszego miasta są oświetlone to Ty dostrzegasz w tym problem. Mamy XXI wiek, i może czas najwyższy żeby Wlen zaczął wychodzić z XVI??? Nasza społeczność lubi narzekać na wszystko... ze nie ma tego, tamtego. A jak w końcu jest to też nie dobrze bo mogło by być coś innego. To tak jakbyśmy tu wszyscy zaczęli Cie krytykować (może i slusznie), że piszesz o lampach a nie o smogu, który we Wleniu podejrzewam, że przewyższa normy kilkukrotnie. I co ciekawe skraca przez to nasze życie o kilka lat. Może to jest problem, o którym warto pisać. Może warto napisać o dopłatach do eko pieców w roku 2017, żeby uświadomić ludzi i ich przekonać do naszego zdrowia? Pozdrawiam
heh dnia stycznia 25 2017 09:29:02
na dzień dzisiejszy nasza gmina nie ma zadnych dopłat do pieców na eko groszek!!
gosc dnia stycznia 25 2017 09:30:08
aby założyc piec na eko to musi mieszkanie mieć odpowiedni metraz.małe mieszkania tu odpadaja
Ap dnia stycznia 25 2017 10:51:32
Niech się świeci ledowa aura prezesa.
smog dnia stycznia 25 2017 12:22:57
Jedynie zakaz palenia węglem zmniejszy smog we Wleniu. Brykiet ze słomy ,drewna, a nie ekogroszek.
Redaktorze, czas na dyskusję o smogu.
Marcin dnia stycznia 25 2017 19:47:21
Panie Andrzeju,
lampy uliczne stosowane w zdecydowanej większości gmin w Polsce (także w naszej) to lampy sodowe. I faktyczny pobór mocy jest większy od mocy żarówki o ok. 30% (dławik, itp.) Daje nam to stosunek:
ok 90W do 28W i 130W do 37W. Z tej samej kalkulacji wynika że mamy 70% oszczędności na samej energii. Do tego odchodzi koszt wymiany o wiele bardziej awaryjnych lamp sodowych (koszt pracownika, zakupu żarówki i koszt utylizacji starej - nie wyrzuci jej Pan przecież na śmietnik).

Sięgnąłem do wspomnianego przez Pana SIWZ i wynika z niego że w tej kwocie jest także renowacja części slupów i postawieni nowych (zapomniał Pan wspomnieć w artykule).

Do dokładnych wyliczeń musiałbym mieć szczegółowe dane ale te szczątkowe pokazują że artykuł nie jest do końca rzetelny. Piszę to nie dlatego że jestem za obecnymi władzami czy przeciwko. Jestem fanem LEDów :) We Wleniu nie mieszkam od przeszło 10lat i chyba Pana nie znam ale już Pana nie lubie za to że musiałem to teraz liczyć ;)

Pozdrawiam i życzę dużo światła i mało smogu na ulicach.
A.Jaśkiewicz dnia stycznia 25 2017 22:12:34
Sytuacja w której na starych, pordzewiałych slupach stojących przy krzywych, byle jak ułożonych chodnikach. W mieście z dziurawymi ulicami, powietrzem gęstym od pyłu i dymu. Zachwyt nad ledami kojarzy mi się z człowiekiem który wziął kredyt i przystroił się w piórka. Teraz obnosi się z nim strosząc je i potrząsając nimi. Tylko nie widzi, ze na nogach ma dziurawe kalosze, na grzbiecie podarty kubrak, a na twarzy maskę gazowa.

PS. Wszystkie opracowania które przejrzałem przygotowując artykuł mówią o oszczędnościach rzędu 50 maksymalnie 60 % . Kolejnym razem przygotowując podobny materiał przygotuję bibliografię. Nie zmienia to faktu, ze w najbliższych kilkudziesięciu latach oszczędności z tego tytułu nie będzie żadnych, a o estetyce raczej nie będę wspominał.
Marcin dnia stycznia 25 2017 23:36:20
Jest sporo programów dofinansowujących tego typu inicjatywy chociażby z programów UE, wtedy się to opłaca. Dziwię się że tutaj z tego nie skorzystali. Co do estetyki 100% racji :/
kibic dnia stycznia 26 2017 07:09:25
Lampy założyli nowe,żeby nie wejść w zaspe,albo psie gówno, lub w dziure.... he, he
zawias. dnia stycznia 26 2017 12:25:37
szacun dla wladz samorzadowych we Wleniu,ze nie patrzac na wiecznych malkontentow,robia swoje.Trzeba od czegos zaczac,a nie ciagle narzekac.Z oswietleniem jest super,Panie Burmistrzu aby tak dalej,a bedzie dobrze.
Do Kibic dnia stycznia 29 2017 08:29:54
Jakbyś każdy odsniezyl porządnie swój chodnik i posprzątał po psie to by nikt nie miał takich problemów
LED dnia lutego 01 2017 20:21:13
Ponieważ publikacja zawiera wiele błędów, postaram się wyjaśnić kilka wątpliwości.
Po pierwsze - informacja o uzyskanych oszczędnościach, nie wiem z jakiej wiedzy fachowej autor korzystał, bo rzeczywista oszczędność wynikająca z redukcji mocy zainstalowanej i wykorzystania zintegrowanych reduktorów mocy jest na poziomie ponad 80%
Po drugie - gwarancja jest taka sama na wszystkie elementy oprawy LED ( a z ciekawości zapytam autora, czy przy ostatnim zakupie telewizora otrzymał inną gwarancję na ekran a inną na elektronikę, czy 12 miesięcy na cały telewizor?)
Po trzecie - oprawy zastosowane w gminie Wleń mają żywotność dłuższą niż wykazuje to autor, ale to też trzeba właściwie zrozumieć, po 80000 godzin należy wymienić panel LED ( tak jak żarówkę ) aby oprawa w dalszym ciągu świeciła z pełna efektywnością
Po czwarte - system oświetleniowy, jeśli tak można nazwać to co w znikomej części świeciło, nie spełniał żadnej z kilku obowiązujących dyrektyw unijnych ( o zakazie stosowania żarówek rtęciowych, o zakazie stosowania żarówek sodowych i metalohalogenkowych o niskiej efektywności, o zakazie stosowania układów zapłonowych elektromagnetycznych. Dodatkowo wszechobecne kule świecące w 70% w niebo niezgodne z ogólnoświatową dyrektywą o zanieczyszczeniu przestrzeni światłem. Te niezgodności mogą być przyczyną odmowy jakiegokolwiek unijnego dofinansowania.
Po piąte - ustawa o efektywności energetycznej nakłada na gminę obowiązek działań w zakresie oszczędzania energii
Po szóste - modernizacja w gminie Wleń jest realizowana w systemie TPF, wykonawca finansuje w 100% całą inwestycję a gmina spłaca ją z uzyskanych oszczędności bez angażowania dodatkowych środków budżetowych, które może przeznaczyć na inne cele
Po siódme - jeśli autor krytykuje ten projekt pisząc o krzywych słupach, to niech pomyśli racjonalnie o dodatkowych ogromnych kosztach na ich wymianę. A może prościej, już własnymi siłami te kilkanaście słupów na wiosnę wyprostować i zabezpieczyć farbą.
Reasumując drogi Panie, dzięki modernizacji oświetlenia Wleń otrzymał nowoczesny i energooszczędny system, który gmina będzie spłacać z oszczędności w rachunkach za oświetlenie. System, który spełnia wymogi wszystkich dyrektyw unijnych, co umożliwi gminie aplikowanie bez zagrożeń o środki unijne na inne cele (może te piece). Oświetlenie, które nie tylko poprawia kryteria ekonomiczne, ekologiczne ale także wpływa na komfort i poprawę bezpieczeństwa mieszkańców.
Do tych samych wniosków doszli rozsądni ludzie w gminie Olszyna gdzie zainstalowano wszystkie oprawy LED i w gminie Mirsk, która jest w trakcie wyboru oferty na wymianę 1700 starych opraw na energooszczędne LEDY.
Czy Wleń jest pod jakimś względem gorszy?
Aka dnia lutego 04 2017 12:43:13
Na Chopina jedna lampa nie działa
czart dnia lutego 08 2017 10:15:15
Czekałem na jakąś sensowną wypowiedź w stylu LED.
U siebie w domu też wymieniłem wszystkie żarówki na LEDY lub energooszczędne.
Tyle tylko, ze robiłem to sukcesywnie. W miejsce spalonych żarówek zakładałem nowe LEDY. Wydawało mi się, że taki sposób byłby tańszy i bardziej właściwy dla gminy.
Jeśli faktycznie modernizacja realizowana jest w systemie TPF to nie mam więcej pytań.
Nawet jeśli wyjdzie się na zero to dbamy o środowisko.
oj oj oj dnia lutego 09 2017 09:47:58
Kłania się czytanie ze zrozumieniem. Nawet jeżeli oszczedności wyniosą 100%, czyli gmina będzie oświetlona za darmo to po ilu latach nastąpi zwrot nakładów jeżeli inwestycja kosztowała 1000000złotych, a oszczędności 80 tysiecy?
Dodaj komentarz
Nick:



4 + 3:
Do komentujących

Przypominamy: Komentarze, które łamią Regulamin wleninfo.pl, nie dotyczą artykułów, newsów, zdjęć, są wulgarne, obraźliwe, naruszające prawa osób postronnych, propagujące nienawiść i przemoc, wpisywane z bramek będą usuwane!

Treci komentarzy opublikowanych na portalu wleninfo.pl są wyłącznie prywatną opinią użytkowników. Za treć opublikowanych komentarzy odpowiada ich autor. Komentarze internautów nie przedstawiają stanowiska wleninfo.pl

Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Statystyka
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych Użytkowników: 394
Najnowszy Użytkownik: Anton25
ogłoszenia
GLKS Pogoń Wleń

Wulkanizacja

Wulkanizacja
ARTYKUŁY HISTORYCZNE RELACJE VIDEO Z ŻYCIA GMINY

Zapomniani - Chyliński
Lähnmühle - młyn we ...
90 rocznica tragedii...
ZAMEK WLEŃ ANNO DOMI...
Komu nie bije dzwon
Skradzione herby Pał...
Dzień zwycięstwa czy...
Jak promowano Lähn (...
O żmijach i złotym s...
Zamek Lenno w opałach!

więcej artykułów

Dzik(i) Wleń
Dzwon Dorothei
27 Rajd Karkonoski
Rewitalizacja miasta?
Sprawa Tarczynki
Spływ Bobrem
Podtopienia w Łupkach
Zrzut wody w Pilchowicach
DZIUNIA
26 Rajd Karkonoski
Sesja RMiG- sprawy różne
DERBY Pogoń : Czarni

video archiwum

Brak zawartości dla tego panelu

więcej artykułów
 
LOSOWE ZDJĘCIEOstatnio widzianiPogoda dla Wlenia

Śliwkowa ścieżka
Śliwkowa ścieżka
Zapomniane zakątki Wlenia


j23214 weeks
Administrator483 weeks
tender483 weeks
jasiek483 weeks
admin484 weeks
gisia485 weeks
jordan486 weeks
enisia486 weeks
lekul486 weeks
Maskonp486 weeks

new.meteo.pl
Copyright © Wleninfo.pl. Projekt i kodowanie : Piotr 'kintar' Kawecki - Satis sp. z o.o.
Powered by PHP-Fusion & EP IV © 2003-2005.
16903371 Unikalnych wizyt

Wszelkie materiały zawarte w serwisie zostały opublikowane nieodpłatnie oraz za zgodą ich właścicieli. Kopiowanie zawartości serwisu bez zgody redakcji zabronione.