 |
RADA GMINY PODJĘŁA UCHWAŁĘ NA PODSTAWIE NIESPRAWDZONYCH POGŁOSEK. |
 |
 Podjęli Uchwały na podstawie niesprawdzonych pogłosek
Sprawa linii kolejowej z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego od lat budzi wiele kontrowersji. Stan techniczny tej trasy stale się pogarsza, Kursy pociągów zostały ograniczone do absolutnego minimum, a składy od dawna świecą pustkami. Jedna z najpiękniejszych linii kolejowych w Polsce woła o pomoc. Każde działanie wspierające jej renowację jest jak najbardziej zasadne i potrzebne, jednak, czy to, co wydarzyło się we Wleniu i Lwówku Śląskim można określić, jako pozytywne działanie?
W dniu 25 maja 2016 roku Radni Miasta i Gminy Wleń obradowali nad projektem Uchwały – Wyrażeniem stanowiska odnośnie zamiaru zawieszenia linii kolejowej Jelenia Góra- Lwówek Śląski.
Konieczność podjęcia tej Uchwały uzasadniał radnym Burmistrz Wlenia Artur Zych: – Będąc na spotkaniu z kolejarzami dwa lub trzy tygodnie temu - spotkanie dotyczyło de facto przekazania drogi Lasom Państwowym, ponieważ Lasy Państwowe chcą, żeby im przekazać drogę jak się jedzie w kierunku Lwówka Śląskiego, w lewo jest skręt na zamek i zaraz w dół się zjeżdża i w prawo jest zjazd na dół, oni chcą tę drogę wyremontować doprowadzić do tego, żeby można było wywozić drewno, ale także udostępnić dla rowerzystów. Tam jest kawałek kolejowego terenu i tam spotkaliśmy się, żeby porozmawiać na ten temat.
Podczas tego roboczego spotkania w sprawie przekazania leśnej drogi pracownicy PKP PLK poinformowali burmistrza Zycha, że na dzień dzisiejszy Polskie Linie Kolejowe nie mają zamiaru remontować tej linii. Mało tego, zgodnie z operatem dotyczącym stanu technicznego linii mają zamiar obniżyć prędkość przejazdową do 10 km/h. Burmistrz Zych poprosił o oszacowanie kwot, które potrzebne byłyby na remont. Zdaniem obecnych na spotkaniu w lesie kolejarzy, potrzeba ok. 4-5 milionów złotych, aby pociągi jeździły z prędkością 40-50 km/h.
– Pierwszą rzeczą, którą zrobiłem napisałem do Posłów wszelkich opcji, z prośbą o to, żeby zajęli stanowisko, co do tego, oczywiście uzasadniając to tym, że po pierwsze może zniknąć linia, która jest no jedną z najpiękniejszych linii w Polsce, ale przede wszystkim interesem społecznym, gospodarczym mieszkańców miasta i gminy Wleń. – wyjaśniał radnym Burmistrz Zych, który oprócz poinformowania o problemie parlamentarzystów, rozesłał do samorządów leżących wzdłuż tej linii, prośby o podjęcie stosownych uchwał. Pisma zostały wysłane do władz Lwówka Śląskiego, Jeżowa Sudeckiego, Miasta Jelenia Góra, Powiatu Lwóweckiego i Powiatu Jeleniogórskiego.
W dniu 23 czerwca 2016 roku Uchwałę w sprawie linii kolejowej podjęli Radni Lwówka Śląskiego. – Do Gminy wpłynął wniosek od pana burmistrza Artura Zycha, czy Gmina Lwówek Śląski nie podjęłaby próby wspierania inicjatywy pozostawienia linii kolejowej Lwówek Śl. – Wleń – Jelenia Góra na pozycji takiej, że będzie to linia udostępniana i że ta prędkość nie będzie zmniejszona do 10 km/h. – mówi Burmistrz Mariola Szczęsna. Radni przychylili się do prośby burmistrza Wlenia i podjęli uchwałę wyrażając tym samym swoje niezadowolenia z planów PKP PLK. Uchwała ta trafi teraz do Burmistrza Zycha i do Marszałka Województwa.
Bardzo dobrze, że samorządy we Wleniu Lwówku Śląskim tak szybko i stanowczo zareagowały na możliwość ograniczenia ruchu pociągów. Jest tylko jeden problem. Czy czasami całe to zamieszanie nie wynika z niepotwierdzonych pogłosek zasłyszanych przez pana Artura Zycha od nie do końca zorientowanych pracowników technicznych PLK w Wałbrzychu.
Wątpliwości, co do tego miał Radny Marek Dral, który jeszcze podczas sesji zapytał burmistrza o to, kto był na tym spotkaniu, jacy to „kolejarze”?
Burmistrz Artur Zych – To byli pracownicy, którzy przyjechali tutaj w sprawie - ja z imienia i nazwiska teraz ich nie wymienię, musiałbym po prostu sprawdzić - którzy przyjechali w sprawie wymiany tej części drogi z Lasami Państwowymi.
Radny Marek Dral – Inicjatywa w sprawie linii kolejowej jest jak najbardziej cenna i ważna, jednak odpowiedź pana Artura Zycha, że informację o ograniczeniu prędkości uzyskał od pracowników PLK, którzy przyjechali rozmawiać z Nadleśnictwem o przekazaniu odcinka leśnej drogi wywołała moje ogromne wątpliwości, co do prawdziwości doniesień burmistrza.
Co ciekawe informacji o ograniczeniu prędkości przed przyjęciem uchwały nie zweryfikowały władze Lwówka Śląskiego. - Nie jest to informacja od nas, aczkolwiek dowiedzieliśmy się od pana Artura Zycha, który mocniej interesuje się losami tej linii kolejowej. Natomiast ja też osobiście słyszałam, że do takiego czegoś się dąży, a powodem tego ma być niby ochrona mostów i tej linii kolejowej, żeby to ograniczenie prędkości jak gdyby zabezpieczy tę linię przed jej dewastacją – tłumaczy Burmistrz Lwówka Śląskiego Mariola Szczęsna.
W związku z tym o plany związane z linią kolejową 283 Jelenia Góra - Lwówek Śląski zapytaliśmy PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego. Bohdan Ząbek, Zespół prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.: – Nasza spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - zarządca narodowej sieci linii kolejowych - jest żywotnie zainteresowana w utrzymaniu i rozwoju jak największej liczby szlaków kolejowych, w tym linii lokalnych, takich jak przywołana linia nr 283 Jelenia Góra - Lwówek Śl. - Zebrzydowa.
Nie dążymy do zamknięcia tej linii, ani nie zmieniamy obowiązującej obecnie tam prędkości. Na linii prowadzone są bieżące prace utrzymaniowe - wycinka krzewów, pojedyncza wymiana podkładów, punktowe podbijanie toru, prace na obiektach inżynieryjnych. W przyszłości uwzględniana jest większa naprawa linii.
Lwówecki.info: Czy informacje o planowanym obniżeniu prędkości do 10 km/h to oficjalne stanowisko PLK?
Bohdan Ząbek, Zespół prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.: – Tak jak zaznaczyłem we wcześniejszej odpowiedzi - nie zamierzamy obecnie obniżać obowiązującej prędkości na linii Jelenia Góra - Lwówek Śl. - Zebrzydowa. Zależy nam by w jak najlepszym stanie utrzymywać sieć kolejową i staramy się jak najlepiej wykorzystać przekazywane PLK - jednak ograniczone środki. Sieć kolejowa jest analizowana przez PLK pod względem potrzeb modernizacji i remontu. Uwzględniamy potrzeby społeczne - dojazdy do szkół i pracy oraz gospodarcze - m.in. obsługę zakładów przemysłowych, kopalni, kamieniołomów.
Warto także zwrócić uwagę, na fakt, iż tydzień przed sesją we Wleniu, w dniu 17 maja 2016 roku, Zarząd Województwa Dolnośląskiego podjął Uchwałę w sprawie wyrażenia woli przejęcia kilku odcinków linii kolejowych położonych w granicach województwa dolnośląskiego, w której jako „Linia priorytetowa o potencjale regionalnego ruchu pasażerskiego” została wpisana m.in.: linia 283 Jelenia Góra - Lwówek Śląski.
Wojciech Zdanowski, Dyrektor Departamentu Infrastruktury, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego: – Podjęta uchwała jest początkiem procesu przejmowania linii kolejowych będących w dyspozycji spółek Grupy PKP. Zarząd Województwa z niepokojem przyjmuje informacje o planach dotyczących ostatecznej likwidacji przedmiotowych odcinków linii, co w konsekwencji spowoduje brak możliwości uruchomienia transportu kolejowego w przyszłości. Doceniając potencjał poszczególnych linii (w tym linii Jelenia Góra - Lwówek Śl.) w przewozach pasażerskich i/lub towarowych Samorząd podjął przedmiotową uchwałę w celu wstrzymania ich likwidacji. Należy podkreślić, że zgodnie z obowiązującym Planem transportowym na odcinku linii kolejowej 283 przewiduje się prowadzenie komunikacji pasażerskiej. Natomiast ostateczne przejęcie i remont poszczególnych odcinków zależny jest od szeregu czynników o charakterze organizacyjnym i finansowym. Wojciech Zdanowski z UMWD dodaje, iż plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Dolnośląskiego uwzględnia w swoich zapisach zasadność wznowienia regularnych połączeń na tej trasie w ilości 8 codziennych par połączeń w wariancie rozwojowym.
Z uzyskanych informacji wynika, że po pierwsze PKP PLK nie potwierdza planów obniżenia prędkości do 10 km/h. Po drugie faktycznie prowadzi na tej linii prace remontowe np.: w ubiegłym roku dworzec we Wleniu zyskał nowe oświetlenie. Po trzecie nie planuje zamknięcia tej trasy. Po czwarte tydzień przez podjęciem Uchwały przez radę we Wleniu Zarząd Województwa Dolnośląskiego podjął kroki w celu przejęcia, a następnie modernizacji tej linii.
Radny Marek Dral – Dobro Kolei Doliny Bobru leży mi głęboko na sercu, jednak w mojej ocenie działania Burmistrza podjęte na podstawie niepotwierdzonych informacji podważają wiarygodność urzędów i instytucji, które na ich podstawie podjęły działania na rzecz utrzymania tej linii kolejowej oraz stawiają pod znakiem zapytania podobne inicjatywy w przyszłości.
tekst: M.Dral, A. Jaśkiewicz
|
|
 |
Komentarze |
 |
dnia lipca 01 2016 18:49:11
no i znów mamy działania burmistrza w pełnej krasie :) dużo szumu, efekt? ośmieszanie urzędu i radnych, może jakieś biuro pisania listów burmistrz sobie założy i będzie się realizować w tej dziedzinie, bo jak widać tylko w pisaniu listów jest dobry |
dnia lipca 01 2016 19:09:36
Doprawdy trudno znaleźć słowa kulturalne aby nie obrazić naszego włodarza. Czy to początek "AMNEZJI".
Jak można odpowiedzieć radnemu,że nie wiem z kim rozmawiałem,kto kogo reprezentował, oraz jakie ci( "agenci") mieli stanowiska. Szanowna Rado jest takie stare polskie powiedzenie
"Po co są barany- po to aby je strzyc"
Czy jest jeszcze ktoś w tej radzie ,żeby wspomógł Pana Marka Drala w wyjaśnieniu tego co się dzieje w temacie PKP PLK?
Gdzie jest radny Marek Koczarski człowiek związany z PKP od lat znający chyba najdokładniej sprawy kolei.
Na koniec jest mi wstyd, wstyd, wstyd ,że mamy takich urzędników, którzy na podstawie jakichś pogłosek poddają pod obrady rady nie sprawdzone informacje. |
dnia lipca 01 2016 19:56:05
Większych problemów to już nie ma? News nad newsy. |
dnia lipca 01 2016 21:41:16
Jacek, a gdzie znajdę informację o tym budżecie obywatelskim ? |
dnia lipca 01 2016 22:29:33
dziękuję |
dnia lipca 01 2016 22:32:59
1.Panie radny proszę mi powiedzieć ile to wynosi w tym roku budżet obywatelski .Ile procent budżetu i jakie jest jego przeznaczenie na teren wiejski i same miasto Wleń. Pytanie chyba nie jest za trudne?
2.Panie radny co nowego wniósł nowy statut za wyjątkiem możliwości brania udziału w kilku komisjach mając na uwadze większą aktywność radnych.Ilu radnych tak licznie wzięło już udział w wszystkich komisjach i któż się tam najwięcej angażował?
3.W Pana mniemaniu jutrzejsze dni Wlenia to pokaz naszych możliwości kulturalno -rozrywkowych?
4. Kino we Wleniu jak najbardziej jest ale mam pytanie jak tam dostają się osoby niepełnosprawne na wózkach? Miasto bez barier czy znane jest Panu coś takiego?
5. Dochody spółki Izery? niech Pan zejdzie na ziemię i zapyta się prezesa Gierusa kiedy będą prowadzone jakiekolwiek prace z położeniem nowego kolektora wodnego we Wleniu??lub ile gmina wleń musi wyłożyć kasy aby cokolwiek się działo jeśli chodzi o naprawę chociażby tego nieszczęsnego kolektora ściekowego przy ul. Stachowicza -Ogrodowej
6. Program rewitalizacji obejmuje dwie a może trzy kadencje obecnego burmistrza czy są to mrożonki napisane na papierze beż pokrycia?
Na koniec Panie radny co do budżetu obywatelskiego to jeszcze niech się Pan postara o pełny wykaz dokumentów jakie trzeba złożyć do UMi G aby projekt obywatelski/ dzielnicy/osiedla/wsi mógł być zrealizowany!!!!! |
dnia lipca 01 2016 22:43:24
używa Pan określenia budżet obywatelski mając na myśli inicjatywy lokalne?
budżet obywatelski to nie jest to samo co inicjatywy lokalne, jako radny powinien Pan to wiedzieć.
Do budżetu obywatelskiego mieszkańcy składają wnioski i gmina realizuje te, które zostały poparte największą liczbą głosów, w tym przypadku nie wywalczył Pan niestety wprowadzenia budżetu obywatelskiego :( |
dnia lipca 01 2016 22:47:16
czy za udział w komisjach radni mają płacone? jeśli tak, to im więcej komisji obstawią to ..... |
dnia lipca 01 2016 23:10:32
szkoda, że pozostali radni, nie podchodzą do swojej pracy tak jak Pan i p. Dral :( |
dnia lipca 02 2016 00:30:03
no to pan burmistrz zabłyszczał |
dnia lipca 02 2016 05:52:42
Ależ chłopie poleciał z tymi swoimi (chłopakami ). Chyba za dużo oglądasz filmów fantastycznych albo żyjesz w świecie iluzji. To ma być odpowiedź radnego na konkretne pytanie. Zioła czynią cuda, albo trawa urosłą za duża i wchodzi do nosa? |
dnia lipca 02 2016 08:17:47
O ile podjęcie uchwał w ciemno i na podstawie pogłosek można kwestionować o tyle sam głos zarówno samorządu lwóweckiego jak i wleńskiego ws. linii kolejowej należy uznać za zasadny. Uchwały Lwóweckie i Wleńskie czasowo zbiegły się z uchwałą UMWD w której tenże urząd decydował, które linie dla samorządu są ważne. Osobiście uważam, że taką uchwałę powinno też podjąć lwóweckie starostwo.
Może i Burmistrz Zych wykazał się w tym wypadku nadgorliwością ale osobiście uważam: że lepiej dmuchać na zimne niż budzić się z ręką w nocniku. |
dnia lipca 02 2016 08:24:26
znaczy sie żadnego budżetu obywatelskiego jednak nie ma ?
ze zmian w statucie mieszkańcom nic nie przyjdzie ?
zamiast dni Wlenia lepsze byłoby wyprostowanie ulicy przed ośrodkiem zdrowia
Izery mają zysk ? to znaczy że za dużo płacimy za wodę
plan rewitalizacji ? jeszcze jeden dokument potrzebny do złożenia wniosków po pieniądze z unii, co będą z niego mieli mieszkańcy ? jak wnioski przejdą wytną im drzewa i zrobią niepotrzebny asfalt, który po przejechaniu samochodów w upał będzie po roku miał większe koleiny niż są teraz
ale za to mamy kino |
dnia lipca 02 2016 12:55:27
W obliczu faktów i tydzień po decyzji UMWD ta uchwała podjęta na podstawie plotek z lasu to strzał w kolano |
dnia lipca 02 2016 15:02:26
CO DO strału w kolano TO LEPIEJ NIE STRZELAĆ,ALE puknąć się w głowe.Stare przysłowie mówi:LEPIEJ DMUCHAC NA ZIMNE.pAN RADNY dral Stale podważa wiarygodność BURMISTRZA-TAKA MODA-ALE CZY DA GWARANCJE NA tAKIE dICTUM uRZEDU-warto sprawdzić! |
dnia lipca 02 2016 15:42:43
Do Pana "do JacekGladysz dnia lipiec 01 2016 22:32:59" a był Pan w urzędzie MiG we Wleniu??.Czy tam może się na górę dostać osoba niepełnosprawna??Był remont za kilkaset tysięcy,dlaczego wtedy nie podnosił Pan problemu???Najlepiej się kina czepić. |
dnia lipca 03 2016 07:43:44
- Budżet obywatelski jest, w wersji beta. Ale oczywiście lepiej w dalszym ciągu być niezadowolonym i narzekać, prawda?
Panie Jacku, to nie jest budżet obywatelski w żadnej wersji, ani beta ani gama, w budżecie obywatelskim to mieszkańcy decydują na co mają być przeznaczone pieniądze, tutaj tego nie ma,
- A co niby miałoby przyjść mieszkańcom ze zmiany statutu?
no właśnie, to czy się tu chwalić?
- Tak, Izery mają zysk. W wysokości 800 zł z groszami. A zatem płacimy za dużo za wodę. W przeliczeniu na mieszkańca to jakieś 3 dziesiąte grosza miesięcznie więcej. Uhu, złe Izery!
p. Jacku, Izery nie są złe, to umowa z Izerami jest dla gminy niekorzystna
a co do wycinania drzew, zawsze znajdą się tacy, którym drzewa przeszkadzają, bo to liście spadają i trzeba sprzątać, bo się boją drzew przy drodze, żeby im nie stanęły raptem przed samochodem, na głupotę Pan nie poradzi, ale dobrze, że Pan próbuje coś tłumaczyć im w tym zakresie |
dnia lipca 04 2016 13:54:47
Więcej takich radnych jak Dral!!!!Reszta milczy.....szkoda 😥 |
|
 |
Dodaj komentarz |
 |
 |
Oceny |
 |
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.
Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.
Brak ocen.
|
|
|
|
Gości Online: 2
Brak Użytkowników Online
Zarejestrowanych Użytkowników: 394
Najnowszy Użytkownik: Anton25
|
|
|
|