 |
KONIEC KOLEI DOLINY BOBRU. |
 |
Tylko raz w tygodniu z oszałamiającą prędkością dwudziestu kilometrów na godzinę będzie kursował pociąg między Jelenia Górą a Lwówkiem Śląskim. Można powiedzieć, że po ponad stu latach to już jest koniec Kolei Doliny Bobru.
Decyzja o budowie linii kolejowej zapadła w 1900 roku przy okazji budowy zapory w Pilchowicach. Prace rozpoczęto w 1904 roku, a pięć lat później uroczyście świętowano zakończenie prac. Dworzec we Wleniu powstał w 1908 roku. Roboty murarskie i ciesielskie wykonała firma Glaser z Siedlęcina, prace związane z wykończeniem wnętrz wykonali rzemieślnicy z Wlenia. Na pietrze znajdowały się mieszkania pracowników kolejowych natomiast na parterze kasa biletowa, poczekalnia i restauracja.
Kolej zgodnie z zamierzeniami stała się kołem zamachowym rozwoju gospodarki i turystyki w regionie. W 1928 roku dworzec we Wleniu odprawił 74 274 podróżnych.
W latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku Wleń posiadał bezpośrednie połączenia z Poznaniem i Szczecinem, a podroż do Jeleniej Góry, co dzisiaj wydaje się niewiarygodne zajmowała niecałe trzydzieści minut.
Przemiany ustrojowe lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku to początek końca linii kolejowej. Coraz bardziej zaniedbana infrastruktura, związane z tym ograniczenia prędkości bardzo szybko przełożyły się na zmniejszenie liczby podróżnych, co przełożyło się na ograniczenie ilości kursów.
Zaklęcia lokalnych polityków o utrzymaniu kolei ze względu na jej unikalne walory krajobrazowe pozostały jedynie w sferze deklaracji. Przez ostatnie kilkanaście lat nie zrobiono nic aby linię wykorzystać w promocji regionu, przede wszystkim jednak nie stworzono infrastruktury niezbędnej do turystycznego wykorzystania kolei, ani nie stworzono warunków, aby taka infrastruktura powstała. Po ponad stu latach od powstania Kolej Doliny Bobru odjeżdża na zawsze do historii.
 
Andrzej Jaśkiewicz
|
|
 |
Komentarze |
 |
dnia grudnia 17 2014 08:58:45
A więc stało się to co wisiało w powietrzu od dłuższego czasu. Mając do powiedzenia kilka słów to kieruje je do wszystkich burmistrzów Wlenia, Lwówka Śląskiego i zarazem wszystkich starostów powiatu lwóweckiego, którzy rządzili w latach 1989-2014r.
Czy macie Państwo coś do powiedzenia mieszkańcom powiatu lwóweckiego i spokojnie powiedzieć kto ponosi odpowiedzialność za sytuację jaka ma miejsce z koleją Doliny Bobru? |
dnia grudnia 17 2014 10:54:02
Ten kto do tego dopuścił powinien siedzieć w pudle |
dnia grudnia 17 2014 12:27:10
Ktorzy darli japy "precz z komuna" przywiazalbym linami do wagonow i powinniby je teraz ciagac tam i spowrotem z jeleniej do lwowka. Macie swoja wolnosc i caly kraj rozwalony i wyprzedany.
Tory naleza do pkp, budynek stacji do cargo a peron do przewozy regionalne. CHORY KRAJ!!! |
dnia grudnia 17 2014 14:18:27
W LATACH 1971-1976 DOJEŻDŻAŁAM DO WIECZORÓWKI WE LWÓWKU ŚL.JUŻ WTEDY ZBYSZEK SZYLBRT Z PIERWSZEGO WAGANU WYSKAKIWAŁ,KWIATY ZRYWAŁI DO OSTATNIEGO WAGONU WSKAKIWAŁ ,AL ŻALMI TEGOM,ŻE NIE BĘDZIE TYCH POCIĄGÓW ..BO TO ZNOWEU UMIERA COŚ Z MOJEGO ŻYCIA W MOIM PIĘKNY,GRÓDKU[ |
dnia grudnia 17 2014 14:19:39
SZYLBERT |
dnia grudnia 17 2014 14:59:31
Urok stacyjki kolejowej spowodował, że postanowiłam we Wleniu zamieszkać. Pamiętam jak w 89' wyjechałam z tunelu, wysiadłam z pociągu, spojrzałam i zauroczyłam się jej widokiem. Później zauroczyło mnie wiele innych rzeczy, ale z biegiem lat...Wszyscy wiemy, jak obecnie Wleń wygląda. Oprócz ratusza oczywiście... |
dnia grudnia 17 2014 17:40:13
Hhhhmmm.... spółka Skarbu Państwa ..idźmy dalej... wydziały, podziały i poddodziały. Ten od trakcji, tamten od składu, inny od biletów. Hhhmmm... każdy ma prezesa, zastępcę, sekretarki i tak dalej... .Hhhhmmmm... zastanawia mnie jak w tym świetle patrzeć na solidne remonty w ostatnim czasie 2-ch przejazdów i dachów na stacjach...hhhmmmm.... . Coś będzie prywatyzowane? Eeee. Pewnie mi się wydaje tylko. |
dnia grudnia 17 2014 17:45:24
Chopie.Załóż bloga.Nie pisz tych dyrdymałów tutaj.Proszę:D. |
dnia grudnia 17 2014 18:03:24
Ale macie Pandolino, cieszycie się???? |
dnia grudnia 17 2014 18:31:05
3,18 to cena ze zniżką zapewne, której w autobusie nie zaznasz, więc koszt zwykłego biletu nie różnił się znacząco.
Pamiętajmy że nawet do WARSZAWY, swoją drogę zaczynamy od wydostania się z Wlenia a autobusy do Jeleniej lub Lwówka nie zawsze są przystosowane do zabrania większego bagażu. I tu właśnie ma przewagę pociąg. |
dnia grudnia 17 2014 19:12:58
Z sentymentem wspominam czasy kiedy jezdzilo sie do szkoly i ze szkoly,byl taki tlum ze trzeba bylo stac w korytarzach ale bylo wesolo,we Wleniu byla mijanka o 7 rano i o 16.Teraz fakt zamiast pociagu komunikacja zastepcza,coz nie doceniamy tego co mamy i taki jest final.Szkoda |
dnia grudnia 17 2014 20:07:21
poprzedni burmistrz polikwidował co mógł na poziomie gminnym, nowy burmistrz i likwidacja na poziomie powiatowym, co by było gdyby trafił się burmistrz z województwa? za nim jechałby chyba spychacz i wszystko tu wyrównał |
dnia grudnia 17 2014 23:54:40
Nie ma co płakać, pociągi i tak świeciły pustkami. To,że linia jest pięknie położona wszyscy wiedzą lecz nie ruszy to turystyki. Zamiast pociągu lepsza w tym miejscu byłaby ścieżka rowerowa od Jeleniej G. do Lwówka. Chętnych na pewno by nie brakowało. Ruszyło by to bardziej nasz region niż ten pociąg widmo w weekendy |
dnia grudnia 18 2014 06:25:04
ą może będzie ścieżka rowerowa? Przy drodze od Wlenia do Lwówka,wycinają i porządkują pobocza;;; przecież;;do ścieżki rowerowej w Pławnej to tylko ze 4 km. I to z górki /A przy ścieżce; och,, tylko pomarzyć i czekać ,Mam nadzieję że jeszcze , pojeżdzimy na rowerach /?. |
dnia grudnia 18 2014 11:10:51
fajna też była totalna ciemnica w tunelach przez kilka sekund |
dnia grudnia 18 2014 18:44:25
Co na to Pan Radny Marek Koczarski, który jest pracownikiem PKP/PLK S.A. Zakładu Lini Kolejowych w Wałbrzychu jako specjalista d/s obronnych, planowania kryzysowego i ochrony informacji ? |
dnia grudnia 18 2014 22:05:14
Zróbcie zamiast tej trakcji kolejowej droge rowerową miedzy pławna połączyć z linią lwówek-jelenia !!! |
dnia grudnia 18 2014 22:17:08
co za bzdety! a coz pan Koczrski ma do likwidacji polaczen! to ze jest pracownikiem PKP? wielu ich jest we Wleniu- byc pracownikiem pkp nie znaczy byc decydentem . |
dnia grudnia 22 2014 20:04:06
Fajnie'prawda'poczekkjcie a jeszcze autobuszy slak trafi przy takich burmi/sczach a potem tylko zgasic swiatlo - |
|
 |
Dodaj komentarz |
 |
 |
Oceny |
 |
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.
Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.
Brak ocen.
|
|
|
|
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online
Zarejestrowanych Użytkowników: 394
Najnowszy Użytkownik: Anton25
|
|
|
|