 |
A Twój kandydat na radnego, to gdzie mieszka? |
 |
Gdzie mieszka Twój Radny?
W świetle orzeczeń NSA wcale nie bez znaczenie jest to gdzie mieszka Twój Radny, dlatego przed zgłoszeniem list kandydatów w zbliżających się wyborach warto dokładnie zastanowić się gdzie kto mieszka i gdzie kto nocuje, żeby w trakcie kampanii nie było niespodzianek.
Do precedensowej sprawy w kwestii zamieszkania radnych doszło w ubiegłym roku, w województwie świętokrzyskim. Rada Miejska jednej z gmin stwierdziła nieważność mandatu jednego ze swoich kolegów, gdyż zdaniem radnych nie zamieszkiwał on na terenie tej gminy. Radny L.Ś. wprawdzie był zameldowany i posiadał nieruchomość na terenie gminy, w której pełnił funkcję radnego, jednak w praktyce mieszkał 5 kilometrów poza terenem tej gminy.
Radny L.Ś. w postępowaniu i w skardze do sądu wykazał, że z racji posiadania dwóch domów i gruntów rolnych jest także podatnikiem podatku rolnego w gminie, w której sprawuje funkcje radnego. Wskazywał, że posiada tam dom i tam pracuje jako leśniczy. W swoich wyjaśnieniach przed Radą największe znaczenie przykładał do faktu meldunku, uważając że będzie to wystarczające do obrony swojego stanowiska, jednak odpowiadając na pytanie Sądu, gdzie mieszka on i jego żona oraz gdzie nocuje odpowiedział, że w miejscowości C.- czyli poza gminą w której pobierał dietę radnego!
Zgodnie z kodeksem wyborczym czynne prawo wyborcze w wyborach do rady gminy ma obywatel polski oraz obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem polskim, który stale zamieszkuje na obszarze tej gminy, natomiast do rady powiatu i sejmiku województwa ma obywatel polski, który stale zamieszkuje na obszarze, odpowiednio, tego powiatu i województwa. Miejsce zamieszkania precyzuje kodeks cywilny, który w art. 25 mówi, iż miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu, natomiast art. 28 k.c. doprecyzowuje to stwierdzenie mówiąc, że można mieć tylko jedno miejsce zamieszkania.
Zgodnie z uzasadnieniem wyroku NSA o miejscu zamieszkania decydują występujące łącznie dwie przesłanki: faktyczne przebywanie w znaczeniu fizycznym w określonej miejscowości i zamiar stałego pobytu. Jeśli jedna z tych przesłanek nie jest spełniona, powoduje to utratę miejsca zamieszkania. Na stałość pobytu w danej miejscowości wskazuje skupienie w niej życiowej aktywności, związanej z pracą czy rodziną. W praktyce powstają trudności zwłaszcza z ustaleniem zamiaru stałego pobytu, bowiem jest to element w dużej mierze subiektywny. Zameldowanie w lokalu jest jedynie czynnością ewidencyjną (materialno-techniczną) i nie ma niewiele wspólnego z zamieszkaniem.
W orzecznictwie wyraźnie podkreśla się, że faktyczne przebywanie w danej miejscowości nie może być rozumiane jedynie jako pobyt wymuszony koniecznością wykonywania w niej swych obowiązków pracowniczych czy zarobkowych, ale musi mieć ono jednocześnie cechy założenia tam ośrodka swoich osobistych i majątkowych interesów. Przebywanie w miejscowości bowiem musi wiązać się ze skupieniem w niej życiowej aktywności, związanej nie tylko z pracą, ale również z rodziną.
Zarówno Rada Miejska w miejscowości W., jak i Sąd pierwszej instancji, oceniając drugą przesłankę decydującą o danym miejscu zamieszkania, tj.: zamiaru przebywania — miał na uwadze (zgodnie z utrwalonym stanowiskiem judykatury), że składnik mentalny animus - nie może być oceniany tylko i wyłącznie na podstawie wewnętrznego przekonania, pozytywnego stosunku emocjonalnego do danej miejscowości, czy wreszcie pewnej deklaracji słownej lub zapewnień. Aby był on wiarygodny musi jeszcze wyrażać się w postaci konkretnych sprawdzalnych zachowań - które będą jego potwierdzeniem. Nie wystarczy więc w tej mierze jedynie złożenie oświadczenia, czy zapewnień przez zainteresowaną osobę o danym zamiarze. Muszą temu oświadczeniu jeszcze towarzyszyć codzienne czynności faktyczne i prawne, które będą jego wyrazem. Animus musi być więc wystarczająco uzewnętrzniony w postaci określonych zachowań, w szczególności czynności prawnych (administracyjnych, pracowniczych, cywilnoprawnych, rodzinno-prawnych).
Czy zatem wszyscy radni obecnej kadencji sprawują mandat radnego zgodnie z prawem? Czy faktycznie mieszkają na terenie gminy, w której pobierają diety? Czy kandydaci w wyborach do rad gmin, powiatów i sejmików startują we właściwych dla siebie okręgach?
Patrząc na powyższe, utarte dotychczas stereotypy oraz dość jasne orzecznictwo w sprawie sposobu ustalania miejsca zamieszkania zachodzi obawa, iż w ostatnich dniach kampanii do sądów w trybie wyborczym będą wpływać skargi na „niewłaściwe miejsce zamieszkania” kandydata na radnego. Głosy sprzeciwu wobec niektórych jeszcze nieoficjalnych kandydatur słychać tak we Wleniu jak i we Lwówku Śląskim.
Marek Dral, Lwówecki.info
|
|
|
|
|
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online
Zarejestrowanych Użytkowników: 394
Najnowszy Użytkownik: Anton25
|
|
|
|